- 2 -
Imam Nasser Mohammad Al-Yemeni
29 - 06 - 1430 AH
23 - 06 - 2009 AD
09:59 pm
ــــــــــــــــــ
..Fatwa of the Imam Mahdi for the questioner Abd Al-Kareem Al-Awqeli
In the name of Allah the All Merciful, the Most Merciful, glory be to your Lord, the Lord of Might, above what they describe, and peace be upon the sent ones, and praise be to Allah Lord of the worlds..
My honorable questioner brother Abd Al-Malik Al-Awqeli, peace and mercy of Allah and His blessings be upon you, peace be upon us and upon all Allah’s righteous servants among the former ancient ones, and among the later ones and among the upper assembly till judgement day..
Regarding the True fatwa about the share of the two sisters surely for each one of them is the one fourth after (payment of) any bequest they may have bequeathed or a debt, as for the authority from the decisive Quran that for each of them is the one fourth, we deduced it through the share of her husband that Allah made it decisive in the grand Quran in the word of Allah the Most High: {And yours is half of what your wives leave if they have no child;..}Truthful Allah the Great [Al-Nesã`a] 4:12
{وَلَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَاجُكُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُنَّ وَلَدٌ} صدق الله العظيم [النساء:12].
Since the share of her husband that Allah ordained it for the husband if he inherited his wife while she has no child, so Allah apportioned half of the inheritance for him after (payment of) any bequest they may have bequeathed or a debt; as for the other half should go for the parents (of the deceased), and since he parents have died and she has no brothers; in fact two sisters, verily Allah ordained for them the other half; so for each one of them one fourth after (payment of) any bequest they may have bequeathed or a debt from the whole inheritance, then after fulfilling the will or paying the debt that was in the responsibility of the deceased one then the remainder of the inheritance should divided into two halves, as for the one half, it goes to the husband and the other one half would be split between the two sisters, for each one of them is the one fourth.
..And peace be upon the sent ones, and praise be to Allah Lord of the worlds
.Your brother the Imam Mahdi Nasser Mohammad Al-Yemeni
ـــــــــــــــــ
https://nasser-alyamani.org/showthread.php?1497
اقتباس المشاركة 4978 من موضوع مسائل في الميراث..
- 2 -
الإمام ناصر محمد اليماني
29 - 06 - 1430 هـ
23 - 06 - 2009 مـ
09:59 مساءً
ــــــــــــــــــ
فتوى الإمام المهدي للسائل عبد الكريم العولقي..
بسم الله الرحمن الرحيم، سُبحان ربّك ربّ العزة عم يصفون، وسلامٌ على المُرسلين، والحمدُ لله ربّ العالمين..
أخي الكريم السائل عبد الملك العولقي، السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، السلام علينا وعلى جميع عباد الله الصالحين في الأوّلين وفي الآخرين وفي الملأ الأعلى إلى يوم الدين، وبالنسبة للفتوى الحقّ في نصيب الأختين فلكُلّ واحدةٍ منهما الرُبع من بعد وصيةٍ يُوصى بها أو دينٍ، وأمّا السُلطان من مُحكم القُرآن أنّ لكلّ واحدةٍ منهما الربع فاستنبطناه من خلال نصيب زوجها الذي جعله الله مُحكماً في القُرآن العظيم في قول الله تعالى: {وَلَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَاجُكُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُنَّ وَلَدٌ} صدق الله العظيم [النساء:12].
فبما أنّ نصيب زوجها الذي كتبه الله للزوج إذا ورث زوجته وليس لها ولدٌ فقسّم الله له نصف التركة من بعد وصيةٍ يوصى بها أو دينٍ وأما النصف الآخر فيذهب للوالدين، وبما أنّ والديها قد توفيا وليس لها إخوة بل أُختين اثنتين فقد كتب الله لهنّ النصف الآخر فلكلّ واحدةٍ منهما الربع من بعد وصيةٍ يوصى بها أو دينٍ من الميراث كاملاً، فمن بعد تنفيذ الوصية أو قضاء دين كان في ذمة المتوفية فالمُتبقي من التركة ينقسم إلى نصفين، فأمّا نصفٌ فيذهب لزوجها وأما النصفُ الآخر فيتمّ قسمته بين الأُختين فلكُلّ واحدةٍ منهما الربع.
وسلامٌ على المُرسلين، والحمدُ لله ربّ العالمين..
أخوك الإمام المهدي ناصر محمد اليماني.
ـــــــــــــــــ